Psychology and incarceration: experience report of an university extension activity
Keywords:
Psychology, Prisional System, Ressocialization, Round of Conversation, SubjectivityAbstract
This study emerges from a supervision of extension activity of the Course of Psychology at Uninassau - Garanhuns, which took its place in the Ressocialization Center at the city of Canhotinho-PE. It aims to report the experiencia of a ‘round of conversation’with twelve persons deprived of liberty. Furthermore, it aims to promote reflections concerning to incarceration and its effects in subjectivities. At last, it promotes a reflection about how Psychology provides its praxis by theorical, epistemological, technical and legal marks. It claims the need of comprehension of a new acting paradigms for psychologists regarding to promote integral healthcare to people deprived of liberty, by allowing them areas of subjectivity affirmation. It’s considered that the activities of university extension are a way of feedback cycle of knowledges and practices between academy and comunity.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 10792, de 1 de dezembro de 2003. Altera a Lei no 7.210, de 11 de junho de 1984 - Lei de Execução Penal e o Decreto-Lei no 3.689, de 3 de outubro de 1941 - Código de Processo Penal e dá outras providências. [S. l.], 27 dez. 2023. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.792.htm#art6>, acesso em: 12 dez. 2023.
BRASIL. Lei nº 7.210, de 11 de julho de 1984. Institui a Lei de Execução Penal. [S. l.], 1984. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7210compilado.htm>, acesso em: 13 dez. 2023.
CARDOSO, Luiz Felipe Viana; SILVA, Marcos Vieira. A reintegração social de pessoas que cumpriram pena de privação de liberdade no Método APAC: reflexões a partir da Psicologia Social Jurídica. In: Psicologia social na trama do(s) direito(s) e da justiça. 1. ed. Florianópolis: ABRAPSO, 2020. cap. 8, p. 181-203. ISBN 978-65-88473-00-9. PDF.
CARNELUTTI, Francesco. O problema da pena. São Paulo: Editora Pillares, 2015.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para atuação das(os) psicólogas(os) no sistema prisional. Brasília: CFP, 2021. ISBN 978-65-8936-07-3.
COSTA, Amabile.; SALES, Rodrigo de. A ressignificação e a invenção das palavras como forma de representação do conhecimento nas prisões. Transinformação, v. 35, e237239, 2023. Disponível em: , acesso em: 26 ago. 2024.
FARO, André. A Percepção da Experiência de Primeiro Aprisionamento em uma Unidade Prisional. Psicologia: ciência e profissão, [s. l.], v. 41, ed. 4, p. 1-16, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/1982-3703003217678. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pcp/a/MWwcCQCdsqTSJXMjwjQMSzK/?lang=pt#>, acesso em: 26 ago. 2024.
FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. 17º Anuário Brasileiro de Segurança Pública. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2023. Disponível em: <https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2023/07/anuario-2023.pdf>, acesso em: 17 dez. 2023.
FOUCAULT, Michel. A sociedade punitiva: curso no College de France (1972-1973). São Paulo: Editora WWF Martins Fontes, 2015. ISBN 978-85-469-0010-7.
FOUCAULT, Michel. Resumo dos cursos do Collège de France (1970- 1982). Rio de Janeiro: Zahar, 1997. ISBN 85-7110-425-5.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê? Instituto Paulo Freire, [s. l.], 2017. Disponível em: <https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf>, acesso em: 13 dez. 2023.
GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008. ISBN 978-85-216-1255-1.
GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015. ISBN 978-85-273-0202-9.
MAMELUQUE, Maria da Glória Caxito. A Subjetividade do Encarcerado, um Desafio para a Psicologia. Psicologia: ciência e profissão, [s. l.], v. 26, ed. 4, p. 620-631, 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pcp/v26n4/v26n4a09.pdf>, acesso em: 14 dez. 2023.
MOURA, Adriano Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, ed. 1, p. 98-106, 2014.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis educacional, [s. l.], v. 17, ed. 48, p. 60-77, 27 dez. 2023. DOI https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134>, acesso em: 11 dez. 2023.
NASCIMENTO, Lucas Gonzaga; BANDEIRA, Maria Márcia Badaró. Saúde Penitenciária, Promoção de Saúde e Redução de Danos do Encarceramento: desafios para a Prática do Psicólogo no Sistema Prisional. Psicologia: ciência e profissão, [s. l.], v. 38, ed. 2, p. 102-116, 27 dez. 2023. DOI https://doi.org/10.1590/1982-3703000212064. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pcp/a/rzBgK7y7GJzqQy98JxLPsGP/?format=pdf&lang=pt>, acesso em: 17 dez. 2023.
NASCIMENTO, Luiz Gonzaga. Para além das grades e prisões: por uma Psicologia crítica frente ao encarceramento em massa. In: SOARES, Laura Cristina Eiras Coelho; MOREIRA, Lisandra Espíndola. Psicologia social na trama do(s) direito(s) e da justiça. 1. ed. Florianópolis: ABRAPSO, 2020. p. 204-232. ISBN 978-65-88473-00-9. PDF.
VIANA, Eduardo. Criminologia. 2. ed. rev. e atual. [S. l.]: JusPodivm, 2014.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A publicação dos originais na Revista Brasileira de Execução Penal implica na reserva os direitos autorais. Autores têm permissão para a publicação da contribuição em outro meio, impresso ou digital, em português ou em tradução, desde que os devidos créditos sejam dados à RBEP.
O conteúdo dos artigos é de estrita responsabilidade de seus autores.